پوست و موسلامت جسم

بیماری کربونکل یا کفگیرک چیست؟ 5 راه درمان خانگی کفگیرک

کربونکل یا کفگیرک یکی از شایع ترین بیماری های پوست و مو می باشد که افراد را در سنین مختلف تهدید می کند. بیماری کفگیرک که یک بیماری پوستی بوده، بر اثر تجمع بعضی از باکتری ها بر روی پوست ایجاد و می توانند به اندازه یک قارچ متوسط رشد کنند. در این مطلب ضمن معرفی بیماری پوستی کفگیرک، علائم، علل و راه های درمان آن را نیز معرفی خواهیم کرد.

کربونکل یا کفگیرک چیست؟

کربونکل یا کفگیرک یک بیماری پوستی است که به دلیل تجمع چرک در فولیکول های مو، بافت پوست و یا زیر پوست ایجاد می شود. تجمع چرک ها در فولیکول به صورت جوش و دمل روی پوست ظاهر شده و معمولا دردناک می باشند. این جوش ها به مرور عمیق تر شده و در زیر پوست به هم می پیوندند. بر اثر تجمع این جوش ها، خوشه ای از جوش ایجاد شده که به آن کفگیرک گفته می شود. با توجه به اینکه بیماری کفگیرک  یک بیماری تهاجمی است، هرگونه تحریک و لمس آن می تواند باعث گسترش جوش ها به سایر نقاط بدن شود.

علل کربونکل یا کفگیرک

بیماری کفگیرک معمولا به دلیل نفوذ باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس درون پوست ایجاد می شود. باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، معمولا در نقاط مختلف بدن مثل: سطح پوست، بینی و گلو ساکن بوده و از طریق فولیکول مو، خراش کوچک و یا سوراخ پوستی به درون پوست نفوذ می کند. نفوذ این باکتری ها درون پوست، باعث ایجاد و گسترش عفونت شده و جوش های چرکین را روی پوست ایجاد می کند.

علائم کربونکل یا کفگیرک

مهم ترین علامت بیماری پوستی کفگیرک، ایجاد توده قرمز و تحریک شده به اندازه یک عدس تا قارچ متوسط می باشد. توده قرمز ایجاد شده روی پوست معمولا دردناک بوده و طی چند روز، افزایش می یابد. توده های ایجاد شده به مرور پر از چرک شده و روی آن نیز یک سفیدی یا زردی ایجاد می شود.

سابر علائم احتمالی کفگبرک عبارت اند از:

• تب ولرز
  • درد های بدنی
  • ترشحات پوست
  • خارش قبل از ظاهر شدن جوش

علائم کربونکل یا کفگیرک

عوامل خطر  کربونکل یا کفگیرک

حضور در نزدیکی و یا لمس فرد مبتلا به کفگیرک می تواند خطر سرایت بیماری را بسیار افزایش دهد. همچنین در موارد زیر احتمال ابتلای فرد به کفگیرک نیز افزایش می یابد.

• رعایت نکردن بهداشت فردی
  • خراشیدن و یا زخم ایجاد کردن بر روی پوست
  • افراد دارای دیابت
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • مبتلایان به درماتیت
  • بیماران کلیوی
  • مبتلایان به بیماری های کبد

کاربونکل چگونه درمان می شود؟

کفگیرک ممکن است یک بیماری ساده و بدون نیاز به درمان و یا یک بیماری عارضه دار و نیازمند درمان باشد. پزشک برای درمان کفگیرک ابتدا موارد زیر را بررسی می کند.

• اندازه دمل های کفگیرک
  • میزان نزدیکی کفگیرک به صورت، بینی و چشم
  • سرعت رشد و تکثیر کفگیرک
  • ماندگاری کفگیرک بیش از دو هفته
  • نزدیکی کفگیرک به ستون فقرات

پزشک با بررسی موارد بالا، روش های درمانی زیر را تجویز می کند.

آنتی بیوتیک ها: تجویز آنتی بیوتیک به صورت خوراکی و یا پماد، در بهبود دمل های چرکین کفگیرک بسیار موثر می باشد.

مسکن ها: استفاده از مسکن های مختلف با تشخیص پزشک، در کاهش درد ناشی از کفگیریک مفید است.

صابون های آنتی باکتریال: تجویز استفاده از این صابون ها برای پاکسازی پوست از باکتری ها، اثر بخش خواهد بود.

عمل جراحی: در صورتی که دمل بزرگ و یا عمیق باشد، پزشک به وسیله جراحی، چرک را خارج کرده و دمل را از بین خواهد برد.

نکته: ایجاد زخم روی دمل و خارج کردن چرک توسط بیمار، ممکن است باعث گسترش و پخش بیماری در سراسر بدن شود.

چگونه از بروز کفگیرک پیشگیری کنیم؟

کفگیرک با اینکه یک بیماری پوستی شایع است، اما در صورت رعایت موارد بهداشتی قابل پیشگیری می باشد. برای پیشگیری از ابتلای به کفگیرک رعایت نکات زیر ضروری می باشد.

• شستشوی مداوم دست ها
  • استحمام مداوم و پاکسازی پوست از باکتری
  • عدم لمس کردن یا خاراندن جوش
  • شستشوی مداوم لباس و حوله با آب داغ
  • استفاده نکردن از وسایل شخصی سایر افراد
  • عدم تماس فیزیکی با فرد مبتلا به کفگیرک

چگونه از بروز کفگیرک پیشگیری کنیم؟

روشهای درمان خانگی کفگیرک

در صورتی که دمل های بیمار وخیم نباشند، بیمار با پیگیری دستورات خانگی درمان کفگیرک می تواند به بهبودی برسد. در ادامه مطلب 5 راهکار طبیعی درمان کفگیرک را معرفی خواهیم کرد.

درمان کفگیرک به وسیله کمپرس آب گرم

طبق اطلاعات پزشکان آمریکایی، استفاده از کمپرس آب گرم در درمان و از بین بردن جوش ها بسیار موثر می باشد. گرما باعث افزایش گردش خون، گلوبول های سفید و ترشح آنتی بادی در ناحیه آسیب دیده شده و جوش ها را از می برد. گرما همچنین باعث نرمی پوست روی جوش ها شده، و فرایند تخلیه چرک های درون جوش را راحت تر می کند. برای استفاده از این روش ابتدا یک پارچه را در آب گرم خیس کرده و آب آن را بگیرید. سپس پارچه را به مدت 10 – 15 دقیقه روی جوش قرار دهید. این کار را به دفعات زیاد تکرار کرده و سپس ناحیه آسیب دیده را تمیز و روی آن پماد مخصوص بزنید.

تاثیر رعایت بهداشت فردی در درمان بیماری کفگیرک

رعایت نکات زیر در جلوگیری و درمان بیماری کفگیرک بسیار ضروری می باشد.

• شستن مداوم دست ها با صابون ملایم به خصوص قبل از غذا و پس از استحمام
  • استحمام روزانه برای پاکسازی پوست به ویژه پس از فعالیت های سنگین
  • شستن مداوم لباس، ملحفه و حوله شخصی با آب داغ
  • ضد عفونی کردن سطوح خانه
  • عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران

نقش روغن اکالیپتوس در درمان کفگیرک؟

اکالیپتوس به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، در نابودی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک بسیار موثر می باشد. برای استفاده از روغن اکالیپتوس، ابتدا 3- 4  قطره روغن اکالیپتوس را با 1 قطره روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس به وسیله پنبه محلول را  دو مرتبه در روز بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

توجه: این روغن را روی صورت، نزدیک پلک ها و یا برای کودکان استفاده نکنید.

تاثیر برگ چای در درمان کفگیرک

روغن درخت چای به عنوان یک داروی ضد باکتریایی قوی در درمان کفگیرک بسیار موثر می باشد. این روغن علاوه بر خاصیت ضدباکتریایی، خاصیت ضد التهابی نیز داشته و در تسکین درد بسیار موثر خواهد بود. برای استفاده از روغن درخت چای، 3-4 قطره از روغن درخت چای را با 1 قطره روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید. سپس یک پنبه را به روغن آغشته کرده و روزی 2 بار روی موضع قرار دهید. تازمان بهبودی کامل این روش را دنبال کنید.

تاثیر برگ چای در درمان کفگیرک

تاثیر پیاز در درمان کفگیرک؟

پیاز به دلیل ویژگی ضد با کتریای خود، در درمان کفگیرک بسیار مفید می باشد. پیاز با نابود کردن میکروب های ناشی از عفونت در فولیکول های مو، جوش ها و دمل های کفگیرک را از بین می برد. برای استفاده از این روش درمانی، پیاز تمیز را از وسط برش داده و یک تکه را روی محل آسیب دیده قرار دهید. سپس با یک پارچه تمیز روی پیاز را پوشانده و هر 3 ساعت تکه پیاز تعویض شود.

بیماری پوستی کفگیرک یک بیماری مزمن و شایعی می باشد که به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و یا تماس با فرد آلوده، روی پوست ایجاد می شود. این بیماری در شرایط عادی نیاز به درمان پزشکی نداشته و به خودی خود بهبود می یابد. در صورتی وخیم بودن جوش های کفگیرک، پزشک با تجویز دارو های مختلف، دمل های کفگیرک را درمان می کند. استفاده از روش های خانگی درمان کفگیرک نیز یکی از راه های مفید برای درمان این بیماری می باشد.

امتیاز کاربر: 5 ( 1 نتایج)