سرطان هاسلامت جسم

اسئوئید استئوما چیست؟ علل و علائم اسئوئید استئوما چیست؟

اسئوئید استئوما چیست؟ اسئوئید استئوما یک تومور غیر سرطانی در اسخوان های بلند بدن می باشد. این تومور اغلب در استخوان های ساق و ران پا ایجاد و به وسیله MRI و اشعه ایکس تشخیص داده می شود. در این مطلب با بررسی تفصیلی اسئوئید استئوما، علائم، علل و راه های درمان آن را بررسی می کنیم.

اسئوئید استئوما چیست؟

اسئوئید استئوما یک تومور استخوانی غیر سرطانی خوش خیم می باشد که معمولا در استخوان های ساق و ران پا ایجاد می شود. این تومورها معمولا کمتر از 2 سانتی متر هستند و در اعضای مجاور بدن پخش نمی شوند. اسئوئید استئوما می تواند در استخوان ران، ساق، دست، مچ و ستون فقرات ایجاد شود.

چه افرادی در خطر ابتلا به اسئوئید استئوما هستند؟

همه افراد در سنین و نژاد های مختلف می توانند به این بیماری مبتلا شوند. افراد 5-25 سال و مردان تا 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به اسئوئید استئوما هستند.

بیماری اسئوئید استئوما چقدر شایع است؟

این تومور خوش خیم شیوع بالایی دارد. 10% از مبتلایان به تومور های خوش خیم استخوان را بیماران مبتلا به اسئوئید استئوما تشکیل می دهند.

فرق بین استئوبلاستوما و اسئوئید استئوما چیست؟

استئوبلاستوما مانند اسئوئید استئوما، تومور خوش خیم استخوان بوده اما از جهات زیر با آن تفاوت دارد.

• تومور استئوبلاستوما بزرگ تر از اسئوئید استئوما می باشد
  • همچنین استئوبلاستوما معمولا در جمجمه، دنده و ستون فقرات ایجاد می شوند.
  • درد تومور استئوبلاستوما در شب بیشتر خواهد شد.

علل استئوما

پزشکان علت قطعی ابتلا به بیماری استئوما استخوانی را نمی دانند، علل احتمالی ابتلا به بیماری استئوما استخوانی عبارت اند از:

• رشد غیر طبیعی سلول ها در بدن
  • ایجاد التهاب در استخوان
  • ضربه دیدن استخوانی که تومور در آن رشد می کند

علائم استئوئید استئوما چیست؟

درد مزمن به ویژه در شب، علامت اصلی استئوئید استئوما می باشد. سایر علائم استئوئید استئوما عبارت اند از:

• بدشکلی استخوان
  • اختلال در راه رفتن
  • سفتی و درد مفاصل
  • کاهش حجم عضلات
  • نامتقارن بودن محل بیماری با محل سالم
  • سیاتیک و انحراف ستون فقرات
علائم استئوئید استئوما چیست؟

در صورتی که تومور در مفصل بیمار ایجاد شود، علائم زیر را نیز تجربه می کند.

• ورم مفصل
  • استئوآرتریت
  • انقباضات مفصلی

تشخیص استئوما

برای تشخیص استئوما پزشک ابتدا بیمار را معاینه کرده و حالات ظاهری او را بررسی می کند. در مرحله بعد برای تشخیص دقیق، پزشک آزمایشات زیر را تجویز خواهد کرد.

تصویربرداری با اشعه ایکس: در این آزمایش با تابش اشعه ایکس به روی محل تومور، تصویر دقیقی از تومور و اندازه آن مشخص خواهد شد.

اسکن هسته ای استخوان: در اسکن هسته ای استخوان، پزشک یک ماده رادیواکتیو به رگ های بیمار تزریق کرده و دوربین مخصوصی این مواد را ردیابی و تشخیص خواهد داد. سپس دوربین از خون و بافت های جمع شده درون استخوان عکس خواهد گرفت. در مرحله آخر هم 2-3 ساعت پس از تزریق، دوربین تصاویر مجددی از همان ناحیه خواهد گرفت.

MRI: هرچند تصویر برداری MRI نسبت به سایر راه های تشخیص استئوما دقت کمتری دارد، اما در صورت مشکوک بودن فرد به بیماری ممکن است توسط پزشک تجویز شود.

بیوپسی: در این روش پزشک با نمونه برداری از بافت مشکوک آن را بررسی و آزمایش می کند.

آزمایش خون: آزمایش خون هم ممکن است برای بررسی عفونت تجویز شود.

تشخیص استئوما

درمان استئوئید استئوما

استئوئید استئوما ممکن است بعد از مدتی به خودی خود بهبود یابد و یا نیاز به درمان داشته باشد. برای درمان استئوئید استئوما، پزشک با توجه به شدت و اندازه تومور می تواند درمان های زیر را تجویز کند.

درمان دارویی: در درمان دارویی، بیمار با مصرف داروهایی مثل: آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن در طول حدودا 33 ماه به بهبودی خواهد رسید.

جراحی: پزشک برای درمان تومور ممکن است جراحی را تجویز کند. در این روش ابتدا بیمار کاملا بیهوش شده و پزشک با برش پوست به تومور خواهد رسید.  در ادامه، جراح با بریدن کامل تومور بیماری را درمان و محل برش را بخیه می کند.

پرتو درمانی: در این روش ابتدا ماده ای برای تشخیص محل تومور تزریق شده سپس با تابش جریان الکتریکی بالا، تومور را از بین می برند.

عوارض جراحی استئوما

جراحی استئوما مانند هر درمان دیگر ممکن است عوارضی را داشته باشد. بیشترین عوارض گزارش شده جراحی تومور استخوانی عبارت اند از:

• آسیب به بافت های مجاور
  • محدودیت های ورزشی
  • خطرات بیهوشی عمومی
  • ضعیف شدن استخوان

علاوه بر جراحی، پرتو درمانی نیز ممکن است عوارضی را داشته باشد. شایع ترین عوارض پرتو درمانی در درمان تومور استخوانی عبارت اند از:

• سلولیت (تجمع چربی)
  • CRPS (سندرم درد منطقه ای پیچیده)
  • نوروپاتی (التهاب چندین عصب محیطی)
  • سوختگی پوست
  • ترومبوفلبیت سطحی (التهاب وریدی)

اسئوئید استئوما یک تومور استخوانی خوش خیم است که بیشتر مردان 5 – 25 سال را درگیر می کند. تومور استخوانی ممکن است بعد از مدتی بدون درمان از بین برود. در صورتی که تومور نیاز به درمان داشته باشد، پزشک یکی از روش های دارو درمانی، جراحی و پرتو درمانی را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !